
De apotheek is 24 uur per dag open. In de apotheek staat een deskundig team van apotheker en gediplomeerde medewerkers klaar om uw recepten te verwerken en aanvullende informatie over uw geneesmiddelengebruik te verstrekken. Patiënten van het ziekenhuis kunnen er met een recept van een medisch specialist hun medicijnen ophalen. Ook cliënten met een recept van de huisarts kunnen terecht bij de apotheek. Buiten kantooruren fungeert de apotheek als dienstapotheek voor de hele regio.
Medicijnen na uw bezoek aan de specialist
Na een bezoek aan de polikliniek of dagbehandeling kunt u ervoor kiezen om uw recept bij de apotheek in te leveren en direct al uw medicijnen en/of verbandmiddelen op te halen. Het assortiment is afgestemd op de specialistische zorg van het Bravis ziekenhuis. Middelen die niet op voorraad zijn, kunnen worden besteld. In de meeste gevallen zijn deze middelen de volgende werkdag aanwezig.
Medicijnen na uw ontslag uit ziekenhuis
Voordat u uit het ziekenhuis ontslagen wordt, maakt uw arts een overzicht van de medicijnen die u thuis moet blijven gebruiken. Bij een gepland ontslag overlegt de assistente van de ziekenhuisapotheek op de afdeling met u of u uw medicatie wilt ophalen bij de apotheek. In dat geval staat uw medicatie klaar als u het komt ophalen. Ook ontvangt u een medicatieoverzicht. Hierop staan uw medicijnen en de manier waarop u ze moet gebruiken. Het kan voorkomen dat u op de afdeling uw recept zelf meekrijgt. Dit wordt dan verwerkt zodra u bij de apotheek bent.
Informatie over uw medicijnen
De medewerkers van de apotheek adviseren u over uw medicijnen. Zij informeren u over wat u van uw medicatie kunt verwachten en hoe u deze het beste kunt innemen of gebruiken. Uiteraard ontvangt u bij de medicatie een bijsluiter met informatie over de eventuele bijwerkingen.
Uitwisselen van informatie
Met de meeste overige apotheken in de omgeving heeft de apotheek een elektronische koppeling. In het geval dat de medewerkers van de apotheek uw gegevens niet in kunnen zien, zullen zij u vragen om een actueel medicatieoverzicht. Dit kunt u gratis verkrijgen bij uw eigen apotheek. Na afleveren van ieder recept wordt uw eigen apotheek daarvan op de hoogte gesteld zodat uw farmaceutisch dossier compleet blijft. Mocht u om privacyredenen niet willen dat uw gegevens worden doorgegeven, dan kunt u dit aangeven bij de medewerker. Meer over het digitaal uitwisselen van medicatiegegevens vindt u op http://vzvz.nl.
Betalingen
De kosten van de meeste medicatie worden direct bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. U hoeft deze dus niet zelf te betalen. Het kan voorkomen dat medicatie niet in aanmerking komt voor vergoeding. In dat geval dient u zelf aan de balie af te rekenen. Dit kan zowel contant als met de pinpas.
Dienstapotheek
De apotheek is tevens dienstapotheek voor de regio. Doordat de apotheek naast de huisartsenpost gevestigd is, bent u snel verzekerd van zorg.
De nacht- en weekenddiensten zijn vooral bedoeld voor spoedrecepten van de dienstdoende arts. Uiteraard wordt u ook geholpen voor andere recepten en de verkoop van zelfzorgmidelen. Wel wordt u dringend verzocht om 's avonds, 's nachts en in het weekeinde alleen naar de apotheek te komen als het echt niet tot de volgende werkdag kan wachten. Ook dient u er rekening mee te houden dat er buiten kantooruren en op zondag een diensttoeslag wordt geheven. Dat is van invloed op uw eigen risico. Ook als de medicatie niet vergoed wordt, kan dit van invloed zijn op het bedrag wat u dient af te rekenen aan de balie.
Klachten en suggesties
De medewerkers streven continu naar het verbeteren van de kwaliteit van de farmaceutische patiëntenzorg. Mocht u een opmerking hebben over de service en dienstverlening, dan kunt u uw reactie sturen naar: poliapotheek.rsd@bravis.nl of voor de apotheek in Bergen op Zoom via poliapotheek.boz@bravis.nl. Uw reactie stelt hen in staat om de service en dienstverlening te verbeteren.