Orchidectomie, het verwijderen van één of beide zaadballen

U bent bij het Bravis ziekenhuis onder behandeling van de uroloog voor een operatie van het verwijderen van één of beide zaadballen. In het gesprek met de arts heeft u al informatie ontvangen over de operatie. In deze folder kunt u de mondelinge informatie van onze zorgverlener(s) op uw gemak nalezen, zodat u zich kunt voorbereiden op de operatie.

Inleiding

Binnenkort krijgt u een orchidectomie. Dit betekent dat de uroloog één of beide zaadballen verwijdert.

Waarom een orchidectomie?

Er kunnen verschillende redenen zijn om één of beide zaadballen te verwijderen:

• (vermoeden van) zaadbalkanker;
  •  blijvende of vaak terugkerende infectie van de zaadbal of bijbal;
  • (uitgezaaide) prostaatkanker.

Bij het vermoeden van zaadbalkanker is het belangrijk dat de operatie zo snel mogelijk gebeurt. Het verwijderen van één zaadbal hoeft niet te betekenen dat je minder zin in seks krijgt. Het hoeft ook niet te betekenen dat u een erectie stoornis krijgt. Ook de vruchtbaarheid hoeft niet te verminderen omdat er nog een zaadbal over is. Bij (vervolg) behandelingen zoals chemotherapie kan dit wel van invloed zijn op de vruchtbaarheid. Als u een kinderwens heeft, kunt u besluiten om uw zaad te laten invriezen. Uw uroloog kan hier meer over vertellen.

Dag van ingreep

Gebruik op de dag van de ingreep geen vette crèmes zoals bodylotion. Dit maakt het ontsmetten van de huid in het te opereren gebied lastig.

De ingreep

Hoe wordt de operatie uitgevoerd?

Er zijn twee chirurgische methoden voor orchidectomie:

• Eenvoudig via de balzak (het scrotum)

Bij een eenvoudige orchidectomie wordt een kleine snee balzak gemaakt. Via deze snee wordtzaadbal verwijderd. Bij deze methode is er geen verdenking op teelbalkanker.

• Radicaal via de lies

Bij orchidectomie via de lies wordt een horizontale snee gemaakt in het onderste gedeelte van de buik. Vlak boven het kruis. Daarna wordt de zaadbal omhoog geduwd en via deze opening verwijderd. Bij deze methode is er verdenking op teelbalkanker.

De keuze voor een methode hangt af van de aandoening waarvoor de operatie nodig is.

Opnameduur

Als alles naar wens verloopt mag u dezelfde dag of de dag na de ingreep weer naar huis. In de avond na de ingreep mag u weer eten.

Weer thuis

De eerste dagen thuis is het belangrijk dat u rustig aan doet bij bewegingen en werk. U kunt een zwelling of bloeduitstorting in het wondgebied krijgen. Dit gaat meestal vanzelf over.

Controle

U krijgt een afspraak met de arts voor controle op de polikliniek. De arts controleert de wond en bespreekt met u de uitslag van het weefsel, dat na de operatie is verwijderd. U kunt dan ook het verdere beleid met uw uroloog bespreken.

Mogelijke complicaties

De volgende complicaties kunnen optreden:

• een bloeduitstorting op of bij het scrotum;
  • pijn in het wondgebied;
  • infectie van de wond.

Adviezen voor na de operatie

• Om zwelling te voorkomen /verminderen kunt u een strakke onderbroek of zwembroek aantrekken.
  • Tegen de pijn mag u maximaal 4 x daags 1 gram paracetamol nemen.
  • Wij raden u aan om de eerste weken na de operatie rustig aan te doen.
  • De eerste vier weken is het beter om niet te fietsen, sporten, zwemmen of zwaar te tillen.
  • U mag douchen, de eerste week niet in bad.
  • Na tien dagen is geslachtsgemeenschap weer toegestaan.

Wanneer contact opnemen?

U moet contact opnemen bij:

•  ernstige aanhoudende pijn;
  •  aanhoudend bloedverlies uit de wond of tekenen van infectie;
  •  koorts boven de 38,5 °C;
  •  forse zwelling van de balzak.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust aan de uroloog, assistente of urologieverpleegkundige.

Contact

De poliklinieken urologie zijn te bereiken tijdens kantooruren op telefoonnummer: 088 - 70 68 272.

Buiten kantooruren kunt u bij problemen contact opnemen met de spoedeisende hulp:

• 088 - 70 68 889 Bravis ziekenhuis locatie Roosendaal
  • 088 - 70 67 302 Bravis ziekenhuis locatie Bergen op Zoom

De urologieverpleegkundigen zijn te bereiken tijdens kantooruren op telefoonnummer:
088 - 70 68 272.

E-mail: urologie.verpleegkundigen@bravis.nl

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust via de app BeterDichtbij.
Ontbreekt er informatie in deze folder?