Laserbehandeling van het netvlies (Fundus laser)

U heeft in het Bravis ziekenhuis een afspraak bij de oogarts voor een laserbehandeling van uw netvlies. De behandeling vindt plaats op de polikliniek oogheelkunde. In het gesprek met uw behandelend arts heeft u al informatie ontvangen over de behandeling. In deze folder kunt u de mondelinge informatie nog eens nalezen, zodat u zich kunt voorbereiden op uw laserbehandeling.

Inleiding

U heeft een afspraak gemaakt voor een behandeling van uw netvlies.

Voorbereiding op de laserbehandeling

U krijgt een zakje met druppels mee. De oogdruppels maken uw pupillen wijder. Op het zakje staat de uitleg.

Druppel een uur voor de behandeling uw ogen met beide flesjes. Herhaal dit nog een keer na een half uur met beide flesjes. De volgorde waarin u druppelt, maakt niet uit.

De laserbehandeling van het netvlies

De behandeling vindt plaats op de polikliniek oogheelkunde van het Bravis ziekenhuis.

U gaat achter een laserapparaat zitten en plaatst uw kin in de kinsteun en uw voorhoofd tegen de voorhoofdsteun. Uw oogarts vraagt u naar een lampje te kijken. U kijkt stil recht vooruit en de oogarts behandelt uw oog. Voor sommige behandelingen krijgt u een verdovende prik in uw oog. Meestal duurt deze behandeling tussen de 15 en 45 minuten. Dit is afhankelijk van de reden van uw behandeling.

Na de laserbehandeling

Na afloop ziet u wazig door de wijde pupil. U bent gevoeliger voor licht. Neem daarom een zonnebril mee. U mag na de behandeling niet zelf autorijden omdat u nog wazig ziet.

De controle

U krijgt een afspraak voor controle bij de oogarts op de polikliniek. Meestal krijgt u tijdens die controle weer oogdruppels die uw pupil wijder maken. Houd er rekening mee dat u ook nu niet zelf met de auto terug kunt rijden.

Heeft u nog vragen? Stel ze dan gerust.

De polikliniek oogheelkunde is op maandag t/m vrijdag tussen 08.00 – 17.00 uur te bereiken op telefoonnummer 088 – 70 68 980.

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust via de app BeterDichtbij.
Ontbreekt er informatie in deze folder?