“Stuur desnoods een foto, maar neem altijd contact op”

Dermatologen bezorgd over patiënten die ziekenhuis mijden

Het Bravis ziekenhuis heeft alle voorzorgsmaatregelen getroffen om het voor de patiënten en bezoekers zo veilig mogelijk te maken. Toch merkt dermatoloog Sarah den Hengst dat veel mensen het ziekenhuis mijden uit angst om besmet te raken met het coronavirus. Daarover maakt ze zich grote zorgen. “We gaan hierdoor mensen met huidkanker missen. Het leed is straks niet te overzien. Neem daarom altijd contact met ons op”, adviseert Sarah. “Samen vinden we de juiste oplossing.”

Dermatologie behandelt huidaandoeningen en kent een grote patiëntengroep. “Normaal gesproken zien we meer dan duidend patiënten per week”, meldt Sarah. “Bovendien doen we alles poliklinisch. Toen door het coronavirus de polikliniek dicht ging, liepen onze wachtlijsten snel op. Alleen de urgente behandelingen voerden we uit. Daarnaast deden we veel telefonisch, al dan niet met beeldbellen. Ongeveer de helft van de afspraken hebben we op een wachtlijst moeten plaatsen.”

Foto is een goed hulpmiddel
Veel patiënten zijn ook gevraagd een foto te sturen van hun huidprobleem. “Met een foto kunnen we veel situaties goed inschatten”, zegt de dermatoloog. “Zeker bij een vervolgafspraak. Onder andere bij een acne-behandeling kun je op een foto goed zien of de huid verbeterd is.” Het is ook een prima hulpmiddel voor mensen die angst hebben om naar het ziekenhuis te komen. “Dat betreft vooral ouderen en/of mensen die al een ziekte hebben. Het is begrijpelijk dat deze risicogroepen zich zorgen maken. Die hebben alleen ook vaak de grootste huidproblemen. Als mensen echt bang zijn, dan is het sturen van een goede foto een prima alternatief. Vaak kunnen we aan een foto zien of het urgent is.”

Schipperen met de wachtruimtes
Telefonische afspraken, al dan niet met aangeleverde foto’s, blijven voorlopig noodzakelijk. “Door de 1,5 meter-maatregel kunnen we veel minder mensen zien dan normaal”, legt Sarah uit. “Het is continu schipperen met de wachtruimtes. We hebben goed nagedacht over de indeling van de spreekkamers, we wisselen behandelingen en spreekuren af en op de polikliniek in Etten-Leur zijn we van twee naar drie dagen gegaan. Ook maken we per twee weken een rooster, waarbij één assistent aan één dermatoloog is gekoppeld. Dan nog kunnen we hooguit de helft van onze patiënten zien. We hopen dan ook op begrip van de mensen voor het feit dat ze niet langs kunnen komen, maar dat ze gebeld worden.”

Noodzakelijke maatregelen
In de spreek- en behandelkamers worden de noodzakelijke maatregelen getroffen. “Dat betekent niet automatisch dat we mondkapjes dragen”, benadrukt Sarah. “Als zowel de patiënt als ik geen gezondheidsklachten heeft, dan is dat niet nodig. Tijdens het gesprek hou ik 1,5 meter afstand. Dan kun je elkaar niet besmetten. Als ik de patiënt dichterbij het gezicht moet onderzoeken, dan praten we even niet. Voor en na elke patiëntaanraking desinfecteer ik mijn handen. Heeft een patiënt wel klachten, dan doe ik bescherming op. Die draag ik ook bij operaties in het gezicht. We doen er alles aan om onze patiënten zo veilig mogelijk te helpen.”

Fotobijschrift
Aan de hand van een foto kan dermatoloog Sarah den Hengst de toestand van de huid goed inschatten.

Dermatologie_Sarah den Hengst_2.jpg