Samen gezond opgroeien

Handige tips tijdens de Week van de Gezonde Jeugd

Een toekomst waarin iedereen gezond kan opgroeien. Daar draait het om tijdens de Week van de Gezonde Jeugd die deze week plaatsvindt. Elk jaar vraagt JOGG samen met gemeenten en partners aandacht voor gezondheid bij kinderen. Want een gezonde toekomst voor iedereen start bij kinderen. Vanuit het Bravis ziekenhuis ondersteunen wij deze gedachte van harte.

Onze kinderarts Sultan Duyar maakt zich al jaren hard voor een gezonde jeugd. “De huidige generatie kinderen is mogelijk de eerste generatie die minder gezond is en minder oud wordt dan hun ouders. Als kinderartsen spelen wij een cruciale rol in de gezondheid van kinderen.

Het mag duidelijk zijn dat corona ons een lesje heeft geleerd. Namelijk dat we radicaal anders moeten leven: gezonder eten en meer bewegen. Het versterkt je immuunsysteem. Vanuit Bravis nemen we die verantwoordelijkheid om iedere patiënt, jong en oud, hierbij te ondersteunen”, aldus Sultan.

De Week van de Gezonde Jeugd draagt op een mooie manier bij aan een gezonde leefstijl onder jongeren. Deze week houden gemeenten en partners diverse activiteiten zoals beweegsessies, webinars over gezond slapen, een leuke quiz over de gezondheid van je gezin of andere spelvormen etc. Maar Sultan heeft zelf ook nog een leuk idee: een kookles voor ouderen en kinderen, samen met een professionele kok. En daarna samen sporten voor een goed doel. Het Diabetes Fonds of het Jeugdfonds Sport en Cultuur bijvoorbeeld.

Kinderen kijken naar en kopiëren het gedrag van hun ouders. Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat ouders het goede voorbeeld geven en hun kinderen een gezonde leefstijl aanleren door zelf het goede voorbeeld te geven. Het is dé sleutel naar succes.

Maar er zijn ook nog andere gezonde tips voor kinderen en hun ouders:

  • Voeding als medicijn. Gezond eten is vooral plantaardig eten. Aangevuld met zuivel en onbewerkt vlees (dus geen frikandellen of kroketten, maar wel een kipfilet die je zelf kruidt).
  • Voldoende beweging. Een kind voelt zich beter als het regelmatig beweegt. De slaap is beter en het versterkt botten. Ook kan een kind zich beter concentreren waardoor het makkelijker leert.
  • Voldoende en een kwalitatief goede slaap. Weinig slapen vermindert het immuunsysteem. Dus: haal het mobieltje weg uit de kinderkamer.
  • Vermijd stress bij kinderen, het kan leiden tot depressies, angststoornissen of obesitas
  • Zoek je vrienden op. Sociale interactie met andere kinderen is belangrijk om verhoogde mortaliteit te voorkomen.

De Week van de Gezonde Jeugd is een initiatief van JOGG. Ze daagt gemeenten en partners uit om in de week van 7 t/m 11 juni activiteiten te organiseren. Samen willen ze gezond weer gewoon maken, zodat kinderen en jongeren kunnen opgroeien in een gezonde omgeving: thuis, op school, in de buurt, tijdens sporten, in hun vrije tijd.