Patiënten en bezoekers Bravis snel gewend aan coronarichtlijnen

De poliklinieken zijn open, de operaties hervat en op de verpleegafdelingen worden de patiënten verzorgd. Het Bravis ziekenhuis is na de coronacrisis weer vol in bedrijf. Toch is niet alles hetzelfde als voor de virusuitbraak. Uit veiligheidsoogpunt voor patiënten, bezoekers en medewerkers zijn de nodige coronamaatregelen getroffen. Het begrip daarvoor is groot en iedereen is snel gewend aan de richtlijnen.

Wie een bezoek brengt aan het Bravis ziekenhuis wordt verwelkomd door een gastheer of gastvrouw. Peter Roels is in 4,5 jaar uitgegroeid tot een bekend gezicht bij de hoofdingang in Roosendaal. Op dezelfde locatie staat Marja Vooijs als gastvrouw bij de ingang van de polikliniek. Zij begon op 2 maart en werd meteen in het diepe gegooid. “Bijna alle vrijwilligers zijn op leeftijd. Uit angst om besmet te raken zijn veel van hen gestopt. Ik kon meteen fulltime aan de slag”, vertelt Marja. “We zitten nog steeds dringend verlegen om vrijwilligers.”

Protocol
Door het coronavirus veranderde het werk van de gastheren en -vrouwen op slag. “Voor corona begroette je iedereen bij binnenkomst. Zag je iemand rondkijken, dan wees je hem of haar de weg of liep je zelfs mee naar de desbetreffende afdeling. Dat kan nu niet meer”, licht Peter toe. “We blijven nu bij de ingang staan, begroeten de mensen en werken het protocol af. Eerst vragen we of mensen verkoudheidsklachten hebben. Dan wijzen we hen op het desinfecteren van de handen. Komen mensen binnen met een mondkapje, dan moeten ze die omwisselen voor een exemplaar van het ziekenhuis. Datzelfde geldt voor handschoenen. Vervolgens helpen we de bezoekers met een afspraak met de aanmeldzuil.”

Geruststellen
Het geruststellen van mensen is een belangrijke taak van Peter en Marja. “Vooral in het begin zag je met name ouderen zeer nerveus op de polikliniek komen. Ze wilden niet in het ziekenhuis zijn, maar het moest”, vertelt Marja. “De angst is er nog steeds. Wij proberen die weg te nemen door de mensen op hun gemak te stellen.” “Door alle maatregelen is het hier veiliger dan op vele andere plaatsen”, merkt Peter op. “Mensen zijn er snel aan gewend.” Een punt is nog wel de routing door het ziekenhuis. Op de polikliniek in Roosendaal is de uitgang tijdelijk bij het Oncologie Centrum. “Voor mensen die moeilijk ter been zijn maken we een uitzondering hoor. Die begeleiden we persoonlijk bij de poli-ingang naar buiten”, zegt Marja. “Ook dat is gastvrijheid.”

Minder patiënten
Lia van der Burg, teamleider medische beeldvorming, merkt eveneens dat patiënten en bezoekers van het Bravis ziekenhuis zich goed aan de richtlijnen houden. De maatregel om 1,5 meter afstand te houden heeft wel gevolgen voor het aantal patiënten op de poli’s. “De capaciteit van de wachtkamers is nu veel kleiner. Daarom kunnen we minder patiënten ontvangen. We vragen patiënten om zonder begeleider te komen. Zo’n begeleider neemt anders de plek in van een patiënt. Gelukkig begrijpen de meeste mensen dat”, vertelt Lia.

Steun
Tijdens de coronacrisis ontving het ziekenhuispersoneel hartverwarmende steunbetuigingen. De teamleider hoopt dat die steun blijft. “Alles draait in het ziekenhuis helaas nog niet als voor de crisis. Voor ons is het nu een hele drukke periode om te zorgen dat mensen afstand houden, alles in goede banen loopt en we aan iedereen zijn wensen kunnen voldoen. We houden ons juist aan de richtlijnen om het voor iedereen zo veilig mogelijk te houden. En veilig is het. Als we thuisblijven bij verkoudheidsklachten, handhygiëne toepassen en afstand houden, dan komen we er wel. En graag daarnaast wat meer begrip voor elkaar. Wij doen als Bravis ons uiterste best, met gezond verstand en hart voor onze patiënten.”