Bravis gebruikt nieuwe maatvoering voor voeding en drank bij slikproblemen

Patiënten met tijdelijke of blijvende slikproblemen hebben aangepaste voeding en drank nodig. Voorheen gebruikten zorgprofessionals hun eigen term(en) om de dikte van deze voeding of drank aan te geven, maar dat kan verwarrend zijn. Vanaf 1 mei  2022 maakt het Bravis ziekenhuis gebruik van het ‘International Dysphagia Diet Standardisation Initiative (IDDSI)’ model. “Hierdoor spreken zorgverleners dezelfde taal en begrijpen we elkaar beter“, vertelt Debbie van Terheijden, teamleider revalidatie, trots.

IDDSI is een internationaal model dat voeding en drank verdeelt in acht niveaus. Deze niveaus worden aangegeven met een cijfer van 0 tot en met 7 en ieder niveau heeft een vaste benaming en kleur. Denk bijvoorbeeld aan ‘dun vloeibaar’ (koffie), ‘dik vloeibaar’ (yoghurt), ‘zacht en klein gesneden’ (brood zonder korst) of normaal (alledaagse voeding). “Voorheen gebruikten wij bijvoorbeeld de term ‘nectardikte’ en een andere instelling weer ‘karnemelkdikte’. Terwijl het voedsel  dezelfde dikte had. Door het IDDSI-model aan te houden creëren we meer veiligheid en comfort rondom voeding. Daarnaast begrijpen zorgprofessionals (en patiënten) precies wat er bedoeld of aangehouden wordt. Dat maakt het gemakkelijker om informatie uit te wisselen tussen verschillende zorgprofessionals en instellingen”, licht Debbie toe.

Beter overzicht voor medewerkers
Alle voedingsassistenten van het Bravis ziekenhuis zijn in de maand februari geschoold en de logopedisten, voedingsassistentes, het keukenpersoneel en de diëtisten hebben intensief samengewerkt om alle voedingsproducten die niet in de IDDSI-lijst voorkwamen, maar wel in het Bravis ziekenhuis gebruikt worden, in te delen in een specifiek IDDSI-niveau. Hierdoor kunnen de voedingsassistenten en verpleegkundigen precies zien welk IDDSI-niveau bij een product hoort.