Patiënten sneller geholpen in nieuw Pijncentrum

Een comfortabele ruimte waarin patiënten eerder en sneller geholpen kunnen worden. Deze wens van de pijnspecialisten van het Bravis ziekenhuis wordt eind dit jaar werkelijkheid. Op de locatie Roosendaal is begin mei gestart met de bouw van een nieuw Pijncentrum. De nieuwe afdeling biedt de specialisten straks meer ruimte, waardoor alle handelingen centraal kunnen plaatsvinden. Het Pijncentrum wordt bovendien voorzien van alle technische mogelijkheden om de patiënten optimaal van dienst te kunnen zijn.

De afdeling pijngeneeskunde van het Bravis ziekenhuis bestaat naast het secretariaat uit zeven pijnspecialisten, zes pijnconsulenten en twee verpleegkundig specialisten. Zij behandelen patiënten met acute en chronische pijnklachten. “Alleen werken we nu verspreid over het ziekenhuis”, meldt teamleider Tamara Kole. “De spreekuren, de intakegesprekken, de pijnbehandelingen en de operaties zijn allemaal op verschillende plekken. In het nieuwe Pijncentrum hebben we alles bij elkaar. De patiënt spreekt op de polikliniek de arts of verpleegkundig specialist. Is een pijnbehandeling nodig, dan gebeurt dat in de behandelkamer aan de andere kant van de gang.”

Die concentratie levert tijdwinst op. “Daardoor kunnen de patiënten eerder en sneller geholpen worden”, vertelt pijnspecialist Lars Elzinga. “Ons ideaalplaatje is dat een patiënt ’s morgens voor de intake komt en nog dezelfde dag behandeld kan worden. Dat zal niet in alle gevallen mogelijk zijn, maar het is wel ons streven.”

Hightech units

In het nieuwe Pijncentrum komen ook twee hightech units voor operaties die onder plaatselijke verdoving of met een licht roesje plaatsvinden. Pijngeneeskunde deelt deze operatiekamers met het Oogcentrum. “Wij gebruiken de units voor het plaatsen van neurostimulatoren. Dat is een kleine batterij met twee draadjes die onder de huid wordt geïmplanteerd. Met kleine stroomstootjes zorgt het apparaat ervoor dat de pijn die de patiënt heeft wordt onderdrukt. “Dankzij deze operatiekamers zijn we veel flexibeler en kan de patiënt nog makkelijker en sneller geholpen worden”, aldus Lars. “Daarnaast krijgen we een verdubbeling van het aantal spreek- en behandelkamers. En dat alles binnen een straal van vijftig meter. Daardoor heb je kortere lijnen en alles bij de hand. Ideaal.”

Comfortabel

De planning is dat het Pijncentrum eind dit jaar klaar is. De bouw is helemaal in de lijn van de al gerenoveerde poliklinieken KNO, Orthopedie en Chirurgie. Patiënten melden zich via een aanmeldzuil, waarna zij plaats kunnen nemen in de comfortabele wachtruimte. De medewerkers van het Pijncentrum hebben in de nieuwe situatie hun eigen backoffice. “Dat is een groot voordeel”, zegt Tamara. “Maar het is vooral fijn dat we straks de ruimte en alles bij elkaar hebben. Het wordt echt prachtig.”